Jumaat, 8 Mei 2009

Kelahiranku

Aku dilahirkan dirumahku. Anak ketiga pun. Bidan yang bertanggung jawab membantu ibuku untuk melahirkan aku kedunia ini ialah Bidan Sombong. Rumah diapun tak berapa jauh dari rumahku. Maka senanglah bapaku memanggilnya bila sampai masa 'emergency' untuk membantu ibuku melahirkan aku ke dunia ini.

Aku lahir hari Rabu jam 0500 pagi. Sudah pastilah, Mak Bidan memang datang beberapa jam lebih awal dari itu. Uwanku pun memang sudah ada bertandang kat rumah, memang sudah bersedia atau kebetulan, entah lah! Memendekkan cerita, lahirlah aku kedunia ini dengan tangisan yang kuat dan bergema dirumah bapaku.

Aku membesar dengan penuh belaian dan kasih sayang orang2 disekelilingku. Aku dilampin iaitu menggunakan kain batik ibuku yang sudah lama dan kian reput, dan dibalut perutku dengan 'barut' yang khas diperbuat oleh ibu. Aku disusukan dengan susu ibu kurang hampir dua tahun lamanya dan bila hampir enam bula aku diberi makan 'pisang-bakar' dilenyek dengan nasik supaya dapat bekalan yang lagi bertenaga dan juga mengurangkan beban ibu mengeluarkan susunya lebih banyak.

Maka aku kian membesar hingga pandai meniarap, merangkak, berdiri, berjalan takteh dan seterusnya berjalan dengan sendirinya. Jalanlah aku untuk menuju hidup yang akan mewarnakan hidupku dengan penuh kewarna-warnian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan